Megmutatjuk: ez a megújult szakképzés egyik legfontosabb eleme
A szakképzés pár évvel ezelőtti
megújulását ma már sikertörténetként emlegetik a döntéshozók, gazdasági
szereplők, oktatók és diákok egyaránt. A fordulat sikerében nem kis része volt
a szakképzés gyakorlatiasabbá tétele, ennek pedig a két legfontosabb pillére a
duális képzés és a projektalapú oktatás. A duális képzésről talán már mindenki
hallott – a projektalapú szemléletről viszont méltatlanul kevés szó esik. Éppen
ezért beszélgettünk el Hudacsek Lászlónéval, az IKK Innovatív Képzéstámogató
Központ Nonprofit Zrt. szakmai igazgatójával és Majorosi Annával, az IKK
Svájci–Magyar szakképzési program szakmai vezetőjével.
Tulajdonképpen mi a
projektalapú oktatás lényege?
Hudacsek Lászlóné: A
szakképzés átalakítása, a gazdasági igényekhez való igazítása jelentős
változásokat hozott, mind az oktatás szemléletében, mind módszertanában. A
gazdaság folyamatos átalakulása, változása a szakmák rendszerének átalakítását
tette elkerülhetetlenné. Az OKJ-t felváltotta a Szakmajegyzék, új szakmák
jöttek létre és régi szakmák alakultak át, illetve kerültek ki a szakmák
köréből, igazodva a munkaerőpiaci elvárásokhoz. A korábbi rendszert az
ismeretalapú szakképzés jellemezte, a gyakorlat és az elmélet két külön dolog
volt, legtöbbször távol álltak egymástól, az oktatás pedig szigorú tantárgyi
struktúrában zajlott.
Korábban a frontális osztálymunka
volt a meghatározó, az órákon az oktató volt a központi, meghatározó szereplő,
a diák pedig legtöbbször befogadó, passzív résztvevőként volt jelen. A
projektalapú szemlélet elterjedésével ez megváltozott: a diák aktív résztvevőjévé
válik a tanulási folyamatnak, az oktató pedig megtervezi az órát és kíséri a
diákok előrehaladását. Ennek a fordulatnak az egyik legnagyobb kihívása az
oktatók felkészítése volt, hiszen több évtizedes gyakorlatot tört meg és egy
teljesen új személetet kellett az oktatóknak magukévá tenniük. A változás
központjában pedig a projektszemlélet, illetve maga a projekt állt.
Majorosi Anna: A módszer lényegét könnyen össze lehet foglalni: úgy ötvözni a gyakorlatot és az elméletet, hogy azok egymáshoz kapcsolódjanak, továbbá a diákok valós, az életben is megjelenő problémák megoldásán keresztül tudják párhuzamosan elsajátítani mind a kettőt. Ez egyáltalán nem egy új szemlélet: gyökerei a 19. század végére, a 20. század elejére nyúlnak vissza, az európai oktatásban a ’60-as években fedezték fel újra, elsőként az alternatív oktatási intézményekben. Magyarországon, ahol elég komoly hagyománya van a frontális oktatásnak, az oktatók egy része viszonylag lassan halad az új személet elsajátításával: például a műszaki területeken még most is előfordul néha, hogy az elméletet oktatók a technikumban tanuló diákokat mini-egyetemistákként kezelik: egyetemi jegyzeteiket alapul véve, kevés példával megvilágítva magyarázzák a műszaki folyamatokat, a 16 éves diákoknak pedig nagyon sok esetben nem tudják saját életvilágukhoz kapcsolni az elsajátítandó tananyagot.
Ezért van szükség attitűdváltásra
az oktatók körében.
A projektalapú oktatásnak
elsősorban a tanulók problémafelvetéséből kell kiindulnia. Legyen valami
probléma – ami lehetőleg valamilyen valóságos helyzetből indul ki – amit
szeretnének közösen megoldani.
Egy projekt pedig adjon
lehetőséget egyéni munkára és csoportmunkára is: ez különösen fontos, hiszen a
munkaerőpiacnak olyan emberekre van szükségük, akik jól tudnak csapatban
dolgozni. A csoportmunka pedig ne úgy nézzen ki, hogy ülnek egymás mellett a diákok,
külön-külön dolgoznak, és erre azt mondjuk, hogy csoport: mindegyikük tegyen
hozzá valamit a probléma megoldásához.
Hogy néz ki egy ilyen projekt?
Majorosi Anna: Vegyünk
alapul egy konkrét turisztikai projektet: egy városismereti sétát. Ideális
esetben egy projektet az összetettség jellemzi, ne csak egy adott területre
fókuszáljon. Egy városi séta megtervezésében van egy kis történelem, egy kis
logisztika, szervező munka, irodalom, művészet: ez a fajta komplexitás jellemző
az egész életünkre. Sok cég foglalkozik azzal, hogy ilyen sétákat szervez,
sok-sok éve ugyanazokat a módszereket használják, így vannak már tapasztalatok
ezen a téren. A diákoktól azt várjuk el, hogy a projekt során változtassanak
valamit a már megszokott módszereken (például a témán, a téma feldolgozásán, a
helyszínen, a célcsoporton, a felhasznált eszközökön): nem kell nagy
változásnak lennie, de legyen valami, amivel terveznek, amin gondolkodnak. Ha
pedig hiányzik a probléma megoldásához szükséges elméleti tudás, akkor közben
az oktató elméleti impulzusokat adhat a hiányzó ismeretek elsajátításához.
Ezen a ponton megváltozik a
tanterem hierarchiája:
nem az oktató az, aki minden
esetben megmondja az egyetlen helyes megoldást, hanem a tanulók döntenek és
felelősséget vállalnak a saját döntéseikért. Ez talán az egyik legfontosabb
pontja ennek a módszernek, az önállóság és a felelősségvállalás fejlesztése,
ami az az élet minden területén, minden munkahelyen kiemelkedően fontos. Ebben
a módszertanban az oktató kevésbé áll a középpontban, inkább csak segít a
diákoknak a projekt előremozdításában, ez pedig egy olyan attitűdbeli változás,
ami sok oktatónak nehézséget okoz. Fontos, hogy engedni kell a diákokat
hibázni, mert abból szintén sokat tanulnak. Emellett nem utolsó szempont a
kommunikáció – egy projekt során rendkívül sokat fejlődik a tanulók ilyen
irányú készsége.
Az értékelés is máshogy zajlik: a
tanuló értékelheti önmagát, ami segít neki kifejleszteni egy reális,
(reflektív) önértékelési képességet, értékelheti őt oktatója és nem
utolsósorban a duális partner is, akiknél egyre több időt töltenek a diákok.
Ezért sok projekt egyáltalán nem is az iskola keretein belül, hanem a cégnél
történik, utána pedig a tanuló az iskolában bemutathatja, miket csinált a
cégnél.
Hudacsek Lászlóné: Mindez
nem azt jelenti, hogy csak és kizárólag projektek útján tanulnak a gyerekek,
bizonyos esetekben a hagyományos, frontális oktatásra is szükség van.
A cél, hogy az oktatók
megtalálják a megfelelő egyensúlyt a két módszertan közt, ami ágazatokként,
szakmákként nagyon eltérő lehet.
Egy diák, miután felvették a
technikumba, mikor vág bele az első projektjébe?
Majorosi Anna: Akár már az
első héten – attól függ, hogy az iskola hogyan jár el. Dönthetnek úgy, hogy már
például az első héten leviszik a tanulókat a műhelybe, és azt mondják nekik:
itt van ez a probléma, oldjátok meg! Így az oktatók is látják, hogy ki mennyire
motivált, ki mit szeretne.
Mióta használják ezt a
módszert a magyar oktatásban?
Majorosi Anna: Az
alternatív iskolákban már a 60-as évektől megjelent ez a módszer, aztán az
általános iskolák is átvették a gondolatiságot, úgynevezett témahetek keretében
– például egy héten minden tanórán kellett foglalkozni mondjuk a vízzel vagy a
földdel. Ma már a tanév rendjébe beépített témahetek vannak az iskolákban.
Hudacsek Lászlóné: A
projektekről elmondható, hogy nagyobb erő- és időbefektetést igényelnek,
különösen a felkészülési/előkészítési időszakban. Azt se felejtsük el, hogy
nagy motivációs erő a projektvizsgára való felkészítés, felkészülés.
Mi a helyzet a különleges
nevelési igényű diákokkal?
Majorosi Anna:
Alkalmazkodni kell a kiemelkedően tehetséges vagy autisztikus tünetekkel
rendelkező diákokhoz, akik sokkal nehezebben vagy gyakran egyáltalán nem tudnak
csoportban dolgozni, illetve azokhoz, akik olyan környezetből érkeznek, ahol a
versengés, és nem a kooperáció került előtérbe. Nekik hosszabb ideig tart, hogy
örömmel vegyenek részt a projektekben. Egyéni, rájuk szabott feladatokat
kapnak, ami aztán az egész csoport hasznára válik. Ha őket belekényszerítenénk
egy ilyen helyzetbe, valószínűleg nagyon rossz pozícióba kerülnének:
kiközösítenék őket, vagy olyan feladatok jutnának rájuk, amik jelentősen a
képességeik alatt vannak.
Hudacsek Lászlóné: A
lemorzsolódással veszélyeztetett, tanulási nehézségekkel küzdő fiatalokra is
odafigyelünk: elindítottuk a Rugalmas tanulási utak programot,
a Dobbantó-programot és a műhelyiskolákat, ahol
szintén szerepet kap a projektalapú szemlélet. Az ő esetükben ez a hiányzó
kompetenciák fejlesztésének táptalaja, segíti a szocializációjukat és komoly
integrációs hatással bír, négy év távlatából pedig nagyon pozitív
visszajelzéseket kapunk a kollégáktól.
Vannak olyan szakmák, melyek
oktatásában nagyobb szerepet kapnak a projektek, mint másokban?
Hudacsek Lászlóné: Inkább
azt lehetne mondani, hogy minden területen más szerepet töltenek be a szakmai
projektek. Egy faipari képzésen például nagy múltra tekint vissza a vizsgamunka
elkészítése, ami ebből a szempontból szintén egy projekt és mindig a tanulási
folyamat része volt
Egy diák folyamatosan veszt
rész projektekben amíg technikumba jár?
Majorosi Anna: Nem
feltétlenül. Van, amikor több projekt is fut egyszerre és van, amikor egy se.
De olyan nincs, hogy a tanulási folyamat során egy projekttel se találkozzon
valaki: ez iskola-, tanár-, csoport- (ami egy csoportnál működik, az nem
biztos, hogy mindegyiknél fog) és ágazatfüggő. Ez a projektek lényege:
iskolára, csoportra vagy egyénre szabottak.
Az oktatóknak hogyan segítenek
ennek a szemléletnek az elsajátításában?
Hudacsek Lászlóné: Itt az
IKK-nál a harmadik tanévet kezdjük úgy, hogy 14 ágazati munkacsoportban
dolgozunk iskolai szakértőkkel. Szakmai napok, workshopok, egyéni tanácsadás
formájában támogatjuk a tanárok felkészülését. Nagyon fontos volt a külön
ágazatokra való lebontás, hiszen minden ágazatban más és más sajátosságok és
igények jelentkeznek. Ezt nem lehet tankönyvekből megtanulni: csak
tapasztalatból, az pedig mindig jó eredményekre vezet, ha az oktatók egymástól
is tanulnak, látják azokat a módszereket, projekteket, amik másoknál már
beváltak.
Majorosi Anna: A Svájci
Alap támogatásával létrejött Szakképzési Program Magyarországon program
kiemelkedő szerepet tölt be a projektalapú oktatás és vizsgáztatás megújítása
terén. A programnak két fő célja van: egyrészt egy módszertani útmutató
összeállítása 15 különböző ágazatban, másrészt különféle jó gyakorlatok
bemutatása, projektfeladatok kidolgozása és kipróbálása, valamint projektalapú
vizsgafeladatok kidolgozása és kipróbálása. Ezen felül pedig a három
leghátrányosabb helyzetű hazai régió 16 szakképzési centrumának kiválasztott
szakértői két tanulmányúton vehettek részt, hogy megnézzék, hogyan s mint
működik a projektoktatás és a vizsgáztatás Svájcban, Európa legsikeresebb
szakképzési rendszerében. Így elmondhatjuk, hogy a fejlesztések során
gyakorlatilag a centrumoknak és az oktatóknak is projektben kell dolgozniuk.
A diákok hogyan viszonyulnak a
projektekhez?
Majorosi Anna: Egy szóval
tudnám leírni: szeretik. Nekem személyes tapasztalatom is van erről, hiszen nem
is olyan rég még magam is iskolában dolgoztam. A diákok az oktatók által
felkínált témák (szakmai, közismereti és a szakmát és a különböző tárgyakat
összekötő) közül előzetesen kiválasztották azt, amellyel egy héten keresztül
foglalkozni szeretnének. Az elektronikus jelentkezés után összeálltak az
évfolyamokon átívelő projektcsoportok, majd a projekthét hétfőjén a csoportok
az oktatók vezetésével elkezdték a konkrét projektek megtervezését és a közös
munkát. A hét zárásaként pénteken be kellett mutatni az egész iskola előtt, mit
csináltak a projektcsoportban. A projekthét végén pedig sok diákunk megkérdezte
oktatóitól: nem lehetne, hogy az egész tanév ebből álljon?
Együtt dolgoztak, motiváltak
voltak, szabadon mehettek a projektek keretein belül bárhova és a feladatra
kellett koncentrálni. Volt olyan csapat, amelyikből többen bent aludtak az
iskolában, mert úgy érezték, nem fognak elkészülni az óriási LED-felirattal,
amin dolgoztak. Mondtuk nekik, hogy az is rendben van, ha nem készül el, de ők
nem voltak hajlandók elfogadni ezt a „kudarcot”: inkább az iskolába rendelték
maguknak a pizzát. A tanulókat egy projekthét általában nagyon motiválja, mert
érzik azt, hogy van eredménye munkájuknak és ráhatásuk van a folyamatokra
miközben megismerik egymást és rengeteg érdekes dolog is történik velük.
Forrás: www.szakmaverzum.hu
Megmutatjuk: ez a megújult szakképzés egyik legfontosabb eleme | Szakmaverzum.hu
